Garantievoorwaarden:
Er kan geen beroep worden gedaan op garantie:
- zonder de originele aankoopbon van Fatbikewelt;
- ten aanzien van E-bikes die zijn gekocht van een derde, zoals een (professionele) tussenhandelaar.
De boutjes van de Fatbike moeten na elke 50, 100 en 200km nog eens vast gedraaid te worden.
Fatbikewelt geeft ter zake de E-bike garantie op materiaal-, fabricage- en montagefouten. De garantie omvat alle componenten, die ervoor zorgen dat de E-bike operationeel is, met uitzondering van de slijtdelen. De volgende onderdelen van de E-bike zijn in ieder geval onderhevig aan slijtage (‘slijtdelen’): ketting of riem, derailleur en derailleurwieltjes, tandwielen, binnen- en buitenbanden, handvatten, lampen, remblokken- en remschijven, remolie, zadel, pedalen, snelbinders en de lak.
Fatbikewelt kan niet garanderen dat er altijd ongestoord gebruik kan worden gemaakt van de E-bike en kan evenmin een optimaal rijcomfort garanderen. Gebruiksgemak en rijcomfort zijn (mede) afhankelijk van factoren, waar Fatbikewelt geen controle over heeft, waaronder begrepen de persoonlijke keuze(s) van de consument of weersomstandigheden.
De garantieperiode vangt aan op de leverdatum zoals vermeld op de originele afleverbon van de relevante E-bike.
Naast de wettelijke garantie op nieuwe E-bikes, geldt een algemene garantie van 6 maanden op nieuwe aangeschafte onderdelen.
Mits aan de garantievoorwaarden zoals bedoeld in dit artikel 7 is voldaan, repareert of vervangt Fatbikewelt het defecte onderdeel op een zodanige wijze, dat de E-bike naar het redelijke oordeel van Fatbikewelt weer operationeel is. Fatbikewelt kan een defect onderdeel vervangen voor een gelijkwaardig, niet defect onderdeel. Dit kan ook betekenen, dat het vervangende onderdeel niet nieuw, maar gebruikt of refurbished is.
De garantie komt te vervallen: – Bij het opvoeren van de E-bike, bij onverantwoordelijk, roekeloos, onjuist, onkundig of oneigenlijk gebruik van de E-bike. Dit is onder meer het geval indien de E-bike voor andere doeleinden dan voor dagelijks eigen gebruik is ingezet (waaronder commerciële verhuur, wedstrijden, etc.) of als de instructies niet zijn opgevolgd; – Wanneer een defect of beschadiging niet aan Fatbikewelt valt toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van bij schade als gevolg van een val, botsing of te water geraken van de E-bike; – Als de E-bike (of onderdelen daarvan) door een ander dan Fatbikewelt is gerepareerd, is aangepast en/of is gereviseerd, dan wel wanneer originele onderdelen zijn vervangen door onofficiële onderdelen. In dit geval kunnen alle garantie- of overige rechten ten aanzien van de gehele E-bike komen te vervallen; – Wanneer de E-bike niet of niet in overeenstemming met de onderhoudsverplichting (lid 11, 12 en 13) is onderhouden; – Als niet aan de meldplicht is voldaan (lid 14); – Na verloop van de relevante garantietermijn.
De E-bike dient conform de handleiding te worden onderhouden.
Garantie- en servicewerkzaamheden vinden thuis plaats met behulp van de Fatbikewelt service instructies of ze worden de mobiele service bus of in de Fatbikewelt werkplaats uitgevoerd. De consument is verantwoordelijk voor het maken van (tijdige) afspraken. Uitsluitend Fatbikewelt bepaalt of garantie- of servicewerkzaamheden buiten een Fatbikewelt, op locatie, worden verricht. Op het annuleren of verzetten van afspraken is artikel 9 lid 4 van overeenkomstige toepassing.
Defecten of beschadigingen, die van invloed zijn op de werking van de E-bike, dienen onmiddellijk – en in ieder geval binnen 48 uur na constatering daarvan – bij Fatbikewelt te worden gemeld. Een telefonische melding, dient binnen drie (3) werkdagen schriftelijk (waar ook e-mail onder wordt begrepen) te worden bevestigd. De melding dient tenminste de volgende informatie te bevatten: aankoopbon, aankoopdatum, datum defect/beschadiging en de mogelijke oorzaak van het defect of de beschadiging.
Zijn onderdelen zodanig defect of beschadigd dat deze (gedeeltelijk) los zijn gekomen van de E-bike, dan dienen deze loszittende onderdelen zorgvuldig te worden bewaard tot aan het eerstvolgende moment dat zij aan Fatbikewelt overhandigd kunnen worden.
Als er sprake is van wettelijke garantie, dan stuurt Fatbikewelt vervangende onderdelen met duidelijke vervanging instructies of voert deze zelf kosteloos voor de consument uit. Voor niet-wettelijke garantie, geldt dat Fatbikewelt niet verplicht is om de reparatie op zich te nemen. De consument is in ieder geval verantwoordelijk voor uitvoeren van service.
Mocht Fatbikewelt na onderzoek constateren, dat er geen of beperkte garantie van toepassing is, dan is Fatbikewelt gerechtigd alle, met de reparatie en/of vervanging gemoeide kosten, waaronder ook de onderzoekskosten, in rekening te brengen.
Naar keuze van Fatbikewelt, kan ieder onderdeel die Fatbikewelt tijdens een reparatie of beurt vervangt, automatisch haar eigendom worden. Fatbikewelt is daar geen vergoeding voor verschuldigd.
Ieder gebruik van de E-bike nadat een defect of een beschadiging is geconstateerd, is voor rekening en risico van de consument c.q. gebruiker van de E-bike; Fatbikewelt is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor (verdere) schade, die uit dit gebruik voortvloeit. Aansprakelijkheid van Fatbikewelt voor indirecte of gevolgschade, waaronder begrepen inkomstenderving, immateriële schade, verlies van gebruik is uitgesloten. De in dit lid 19 opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing bij opzet of bewuste roekeloosheid van Fatbikewelt.
ARTIKEL 8 – SERVICE- EN GARANTIE
- De garantievoorwaarden zoals bedoeld in dit artikel 7, zijn van toepassing op nieuwe elektrische fietsen (‘E-bikes’), die een consument rechtstreeks bij Fatbikewelt, of via een van de Fatbikewelt partners, heeft gekocht.
- Er kan geen beroep worden gedaan op garantie: • zonder de originele aankoopbon van Fatbikewelt; • ten aanzien van E-bikes die zijn gekocht van een derde, zoals een (professionele) tussenhandelaar.
- Voor showroommodellen of tweedehands E-bikes, geldt een beperkte garantie van twaalf (12) maanden of 500 kilometers. Deze garantie geldt alleen voor consumenten.
- Fatbikewelt geeft ter zake de E-bike garantie op materiaal-, fabricage- en montagefouten. De garantie omvat alle componenten, die ervoor zorgen dat de E-bike operationeel is, met uitzondering van de slijtdelen (lid 9).
- Fatbikewelt kan niet garanderen dat er altijd ongestoord gebruik kan worden gemaakt van de E-bike en kan evenmin een optimaal rijcomfort garanderen. Gebruiksgemak en rijcomfort zijn (mede) afhankelijk van factoren, waar Fatbikewelt geen controle over heeft, waaronder begrepen de persoonlijke keuze(s) van de consument of weersomstandigheden.
- De garantieperiode vangt aan op de leverdatum zoals vermeld op de originele afleverbon van de relevante E-bike.
- Naast de wettelijke garantie op nieuwe E-bikes, geldt een algemene garantie van 6 maanden op nieuwe aangeschafte onderdelen.
- Mits aan de garantievoorwaarden zoals bedoeld in dit artikel 7 is voldaan, repareert of vervangt Fatbikewelt het defecte onderdeel op een zodanige wijze, dat de E-bike naar het redelijke oordeel van Fatbikewelt weer operationeel is. Fatbikewelt kan een defect onderdeel vervangen voor een gelijkwaardig, niet defect onderdeel. Dit kan ook betekenen, dat het vervangende onderdeel niet nieuw, maar gebruikt of refurbished is.
- Slijtage is uitgesloten van de garantie. De volgende onderdelen van de E-bike zijn in ieder geval onderhevig aan slijtage (‘slijtdelen’): ketting of riem, derailleur en derailleurwieltjes, tandwielen, binnen- en buitenbanden, handvatten, lampen, remblokken- en remschijven, remolie, zadel, pedalen, snelbinders en de lak.
- De garantie komt te vervallen: – Bij onverantwoordelijk, roekeloos, onjuist, onkundig of oneigenlijk gebruik van de E-bike. Dit is onder meer het geval indien de E-bike voor andere doeleinden dan voor dagelijks eigen gebruik is ingezet (waaronder commerciële verhuur, wedstrijden, etc.) of als de instructies niet zijn opgevolgd; – Wanneer een defect of beschadiging niet aan Fatbikewelt valt toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van bij schade als gevolg van een val, botsing of te water geraken van de E-bike; – Als de E-bike (of onderdelen daarvan) door een ander dan Fatbikewelt is gerepareerd, is aangepast en/of is gereviseerd, dan wel wanneer originele onderdelen zijn vervangen door onofficiële onderdelen. In dit geval kunnen alle garantie- of overige rechten ten aanzien van de gehele E-bike komen te vervallen; – Wanneer de E-bike niet of niet in overeenstemming met de onderhoudsverplichting (lid 11, 12 en 13) is onderhouden; – Als niet aan de meldplicht is voldaan (lid 14); – Na verloop van de relevante garantietermijn.
- De E-bike dient conform de handleiding te worden onderhouden.
- Garantie- en servicewerkzaamheden vinden thuis plaats met behulp van de Fatbikewelt service instructies of ze worden de mobiele service bus of in de Fatbikewelt werkplaats uitgevoerd. De consument is verantwoordelijk voor het maken van (tijdige) afspraken. Uitsluitend Fatbikewelt bepaalt of garantie- of servicewerkzaamheden buiten een Fatbikewelt, op locatie, worden verricht. Op het annuleren of verzetten van afspraken is artikel 9 lid 4 van overeenkomstige toepassing.
- Defecten of beschadigingen, die van invloed zijn op de werking van de E-bike, dienen onmiddellijk – en in ieder geval binnen 48 uur na constatering daarvan – bij Fatbikewelt te worden gemeld. Een telefonische melding, dient binnen drie (3) werkdagen schriftelijk (waar ook e-mail onder wordt begrepen) te worden bevestigd. De melding dient tenminste de volgende informatie te bevatten: aankoopbon, aankoopdatum, datum defect/beschadiging en de mogelijke oorzaak van het defect of de beschadiging.
- Zijn onderdelen zodanig defect of beschadigd dat deze (gedeeltelijk) los zijn gekomen van de E-bike, dan dienen deze loszittende onderdelen zorgvuldig te worden bewaard tot aan het eerstvolgende moment dat zij aan Fatbikewelt overhandigd kunnen worden.
- Als er sprake is van wettelijke garantie, dan stuurt Fatbikewelt vervangende onderdelen met duidelijke vervanging instructies of voert deze zelf kosteloos voor de consument uit. Voor niet-wettelijke garantie, geldt dat Fatbikewelt niet verplicht is om de reparatie op zich te nemen. De consument is in ieder geval verantwoordelijk voor uitvoeren van service.
- Mocht Fatbikewelt na onderzoek constateren, dat er geen of beperkte garantie van toepassing is, dan is Fatbikewelt gerechtigd alle, met de reparatie en/of vervanging gemoeide kosten, waaronder ook de onderzoekskosten, in rekening te brengen.
- Naar keuze van Fatbikewelt, kan ieder onderdeel die Fatbikewelt tijdens een reparatie of beurt vervangt, automatisch haar eigendom worden. Fatbikewelt is daar geen vergoeding voor verschuldigd.
- Ieder gebruik van de E-bike nadat een defect of een beschadiging is geconstateerd, is voor rekening en risico van de consument c.q. gebruiker van de E-bike; Fatbikewelt is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor (verdere) schade, die uit dit gebruik voortvloeit. Aansprakelijkheid van Fatbikewelt voor indirecte of gevolgschade, waaronder begrepen inkomstenderving, immateriële schade, verlies van gebruik is uitgesloten. De in dit lid 19 opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing bij opzet of bewuste roekeloosheid van Fatbikewelt.